شماره تماس رزرواسیون 24/7 09138085863_03155455862/3
کویر سیازگه

کویر سیازگه

کویر سیازگه
کویر سیازگه

 

کویر سیازگه کجاست؟

یک قاعده کلی که در رابطه با کویرها وجود دارد، این است که کویرهایی که در یک استان یا استان‌های همجوار قرار دارند، به‌نحوی به یکدیگر متصل هستند. در عین حال به دلیل شرایط اقلیمی متفاوت هر یک نام جداگانه‌ای دارند. این کویر بکر و زیبا با تمامی ویژگی‌های منحصربه‌فردش بخشی از کویر معروف ابوزیدآباد است و در شمال آن قرار دارد. پس اگر می‌خواهید بدانید کویر سیازگه کجاست، باید سراغ کویر ابوزیدآباد را بگیرید؛ اینجا یکی از بخش‌های شهرستان کاشان در استان اصفهان است که تا شهر ابوزیدآباد ۱۰ کیلومتر فاصله دارد. این کویر همچنین از نواحی غربی در مجاورت کویر معروف مرنجاب قرار دارد که دارای تپه‌های ماسه‌ای در اطراف و خاک قلیایی و پوشش کمی در مرکز است.

 

شگفتی‌های کویر سیازگه

اجازه دهید ابتدا به نام این کویر بپردازیم، انتخاب نام سیازگه به این دلیل است که از دور به رنگ کاملا سیاه دیده می‌شود. به همین دلیل به کویر ریگ سیاه نیز معروف است.مناطق بکر به ‌خودی خود شگفتی زیادی دارند؛ به ‌ویژه اگر بخواهید یک طبیعت‌گردی در یک کویر بکر را تجربه کنید. در این منطقه می‌توان در نبود آلودگی صوتی یا زباله‌هایی که در گوشه‌وکنار ریخته شده‌اند، از زیبایی و شکوه طبیعت لذت برد و به ‌تماشای آسمان شب و ستاره‌هایی نشست که انگار در چند قدمی شما هستند. این کویر شگفت‌انگیز بدون شک یکی از بهترین انتخاب‌ها برای طبیعت‌گردی در دل آرامش و سکوت طبیعت است. به این تصاویر خیال‌انگیز می‌توانید طلوع و غروب خورشید از دل رمل‌های کویری را هم اضافه کنید‌؛ مجموعه‌ای بی‌نظیر که طبیعت در این سفر به شما هدیه می‌دهد.

پوشش گیاهی و جانوری: پوشش گیاهی در بخش‌های شنی این کویر شامل درختان تاغ کویری، بوته‌های اسکنبیل و نسی است. در بخش‌های استپی هم می‌توانید تاغ، درمنه، جگن، رشمه، شور الوان، شور بیابانی و اشنان را ببینید.

در این کویر برخلاف سایر کویرهای معروف، جانداران زیادی مثل شاهین، عقاب، خرگوش، روباه شنی، گربه شنی، شغال، گرگ، جرد، هوبره، انواع آگاما و مار و پامِسواکی زندگی می‌کنند. البته دلیل آن بکر بودن منطقه و حضور کم انسان‌هاست.

 

کویر سیازگه
کویر سیازگه

دیدنی‌های نزدیک به کویر سیازگه

با توجه به اینکه این کویر دیدنی و بکر بخشی از کویر ابوزیدآباد به شمار می‌رود؛ این دو منطقه جاذبه‌های دیدنی مشترکی دارند. در مسیر رسیدن به کویر، رمل‌های ماسه‌ای و تپه‌های شنی شگفت‌انگیزی را خواهید دید. در بخش‌های دیگر هم تپه‌های بزرگ و خیره‌‌کننده‌تری به چشم می‌خورند که برای دیدن آن‌ها از دریاچه نمک چال عروس عبور خواهید کرد.

از دیگر دیدنی‌های کویر ریگ سیاه می‌توان به مناطق زیر اشاره کرد.

  1. کویر ابوزید آباد: این کویر بخشی از بیابان بزرگ بند ریگ به‌ شمار می‌رود و چند هزار سال قدمت دارد و علاوه‌ بر جاذبه‌های طبیعی می‌توانید، آثار تاریخی زیادی در اطراف آن را ببینید.
  2. قلعه کرشاهی: قلعه کرشاهی در ۲۳ کیلومتری متین آباد کاشان قرار دارد. این قلعه‌ یک بنای خشتی مربوط به پیش از اسلام است و بعد از ارگ بم به‌ عنوان بزرگترین بنای خشتی ایران شناخته می‌شود. این قلعه در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و یکی از بناهای بازمانده از عهد مغول است. سپاه ایرانیان در برابر لشکر مغول از این دژ به‌ عنوان یک قلعه نظامی استفاده می‌کردند.
  3. کوه یخاب: این کوه در شمال قلعه کرشاهی قرار دارد. کوه‌های یخاب، چشمه‌ای در دل خود جای داده‌اند که حتی در دل تابستان هم آب خنک از آن می‌جوشد. در این منطقه گونه‌های جانوری کمیابی مثل یوزپلنگ، سیاه‌گوش، گربه شنی، جبیر و گربه وحشی قرار دارد و به ‌همین دلیل یک منطقه شکار ممنوع نیز به‌شمار می‌رود.
  4. روستای ابیانه: یکی از زیباترین روستاهای ایران در نزدیکی آران و بیدگل و کویرهای زیبای استان اصفهان، ابیانه است. روستای ابیانه با خاک سرخ و زیبایی‌های منحصربه‌فردش در همان نگاه اول شما را شیفته خود خواهد کرد. خانه‌هایی که همه با خاک سرخ ساخته شده‌اند و در شیب تند کوه قرار دارند. درها و پنجره‌های منبت‌کاری شده و جزئیات معماری در این روستا دل شما را حسابی خواهد برد.
  5. آب انبار صفوی: یکی دیگر از جاذبه‌های نزدیک به کویر ریگ سیاه، آب انبار است. بنای تاریخی که در شهرهای کویری ایران می‌توانید به‌وفور ببینید. آب انبارها که محل تامین آب آشامیدنی به‌شمار می‌رفته‌اند، در دوران‌های مختلف ساخته شده‌اند. آب انبار صفوی از آب‌انبارهای دوران صفویه است.
  6. شهر تاریخی نوش آباد: شهر زیرزمینی نوش‌آباد از منحصربه‌فردترین و شگفت‌انگیزترین جاذبه‌هایی است که می‌توانید در کاشان ببینید. این شهر زیرزمینی در دوران ساسانیان ساخته شده و یکی از پایتخت‌های حکومتی به‌شمار می‌رفته است که بسیاری آن را منتسب به انوشیروان می‌دانند. نکته جالب در مورد شهر نوش‌آباد، کشف آن است که در سال ۱۳۸۵، کاملاً اتفاقی توسط فردی که در حال حفر چاه در خانه خود بود، کشف شد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: نظرات در وب سایت منعکس کننده دیدگاه نویسندگان آنها است، و نه لزوما دیدگاه های پورتال وب سایت کتابفروشی. درخواست شده است که از توهین ها، سوگند و بیان عرفانی خودداری شود. ما حق حذف هر گونه نظر بدون توضیحات اطلاع رسانی.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *